fbpx

A TOP10 technikai SEO hiba, amit azonnal orvosolnod kell!

Ki ne szeretne olyan technikai SEO hiba vagy hibák megszüntetésén dolgozni, melyek drasztikus mértékben növelik a weboldal látogatottságát? Kevés idő és energiaráfordítás a nagy jutalomért cserébe. A KKV szektorban az ilyen projectek állnak a feladatlisták élén.

Összeszedtük azokat az általános hibákat, melyeket egy átlag weboldal tulajdonos, akinek nincs semmilyen tapasztalata a keresőoptimalizálás terén, orvosolni tud. Ha akad legalább egy olyan hiba, ami igaz a Te weboldaladra, úgy gondolom már megérte elolvasni a cikket.

Számos olyan könnyen azonosítható és orvosolható probléma van, melyek javításával akár meg is sokszorozhatjuk a weboldal látogatóinak számát. Biztosan lesznek olyan hibák is, melyeket egy SEO szakértő tud csak orvosolni, de a kisebb feladatokat akár mi magunk is elvégezhetjük!

Mi számít technikai SEO hibának?

A technikai SEO hiba általában az egész weboldalra kiterjedő probléma, tehát ezeket a hibákat globálisan kell orvosolnunk, nem pedig oldalanként. Hiba és hiba között is van különbség, viszont most azokra a hibákra összpontosítunk, ami egy SEO szakértő számára egyértelmű lehet, de egy átlag weboldal tulajdonos nem találna meg, mivel nincs elég tapasztalat, hogy feltárja a hiba forrását.

Ez a 10-es lista természetesen nem helyettesíti a teljes körű weboldal elemzést, de ezeket a hibákat ellenőrizve most akár több tízezer forintot takaríthatsz meg.

 

Technikai SEO hiba: Weboldal indexálás

Rákerestél a márkanevedre, weboldaladra, szolgáltatásodra és nem találtad a weboldalad a keresési eredmények között? Hogyan szeretnél a keresőkből forgalmat, ha meg se jelensz a találatok között? Nem kell egyből pánikba esni. A kérdés, amire választ keressük:

Indexelve van a weboldalunk?

Ezt könnyen ellenőrizhetjük, ha beírjuk a keresőbe: „ site: weboldal neve ”
Azonnal láthatjuk, hogy hány rangsorolt oldallal rendelkezik az oldalunk.

Mit kell ilyenkor ellenőrizni?

  • Ez körülbelül azoknak az oldalaknak a száma, amelyre az indexelésből számítottunk?
  • Látunk olyan oldalakat az indexben, amelyeket nem akarunk?
  • Hiányoznak az indexben szereplő oldalak, amelyeket rangsorolni akarunk?

Ha sokkal több aloldal jelenik meg a listában, érdemes ellenőrizni a blogbejegyzéseket, webáruházak esetén pedig a termékoldalakat. Ha megjelennek a találatok között, a weboldal régi verziójának oldalai, abban az esetben érdemes ellenőrizni az átirányításokat.

Legrosszabb lehetőség, hogy nem jelenik meg semmi. Ha hiszed, ha nem, ez az egyik leggyakoribb hiba, melyről a következő pontban olvashatsz.

 

Technikai SEO hiba: Robots.txt

Talán az leginkább károsító karakter a technikai SEO világában egy egyszerű „/” helytelenül elhelyezve a robots.txt fájlban.

Sajnos a robots.txt fájlt nem mindenki tudja változtatni a megfelelő jogosultságok nélkül, de ha ezt a hibát észleled, érdemes felkeresni a fejlesztőd.

Az egyik elkövető, aki elronthatja a weboldal keresőből érkező forgalmát, nem más, mint egy figyelmetlen fejlesztő, aki elfelejtette megváltoztatni a robots.txt fájlt miután változtatásokat eszközölt az oldalon.

Mit kell ilyenkor ellenőrizni?

Írjuk be a böngésző címsorába a következőt: weboldalneve.hu/robots.txt

Egy szöveges fájlt fogunk látni melyben, legrosszabb esetben a következő áll:

User-agent: * Disallow: /

Ha megjelenik a „Disallow /” azonnal beszélj a fejlesztőddel! Lehet, hogy jó indoka van, hogy így van megoldva, de akár lehet, hogy csak figyelmetlen volt. Ha az oldal egy komplex robots.txt fájllal rendelkezik, mint a legtöbb webáruház, akkor nézd át a sorról sorra, és győződj meg róla, hogy minden rendben van-e.

 

Technikai SEO hiba: NOINDEX

NOINDEX károsabb tud lenni néha, mint egy rosszul beállított robots.txt. A tévesen beállított robots.txt nem fogja kihúzni az oldalait a Google indexből, ha már ott vannak, de a NOINDEX direktív módon eltávolítja az összes oldalt ezzel a konfigurációval.

Leggyakrabban, a NOINDEX akkor jön létre, amikor a weboldal a fejlesztési fázisban van. Egy jó fejlesztő gondoskodik róla, hogy letörölje ezt a fájlt mielőtt érvénybe lépnek az új beállítások a weboldalon, de neked ellenőrizned kell, hogy ez ténylegesen megtörtént. Mivel egy weboldal fejlesztése közben rengeteg apró project fut a háttérbe, ez a hiba könnyedén megtörténhet.

Mit kell ilyenkor ellenőrizni?

A weboldal forráskódjában ellenőrizni kell, hogy a weboldalunk indexelni kívánt oldali ne tartalmazzák a következő kódsort:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

Abban az esetben, ha ez a kódrészlet szerepel a forráskódban, a keresőrobotok nem fogják indexelni a vizsgált oldalt.

Ha indexelni szeretnéd az oldalt, akkor távolítsd el a kódot. Érdemes ellenőrizni, hogy a weboldalad az új oldalakat alapértelmezetten indexeli-e, ha nem, vedd fel a kapcsolatot a fejlesztőddel!

 

Technikai SEO hiba: URL Canonicalization

Avagy URL-enként kizárólag egy verzió. Egy átlagos felhasználót nem érdekli, ha az oldala külön jelenik meg, mint például:

  • http://www.pelda.hu/
  • pelda.hu
  • www.pelda.hu/home.html
  • pelda.hu/home.html

De a keresőmotorokat igenis érdekli, és a hibás konfiguráció megnehezíti a tartalom és az URL kapcsolódását, ez által nehezebbé teszi a munkánkat.

Moz Canonicalization útmutatója ezt tökéletesen összefoglalja nekünk:

„ A canonicalization olyan egyedi weboldalra utal, amely több URL-ből betölthetők. Ez a probléma, ha több oldalnak ugyanaz a tartalma, viszont különböző URL-címen vannak, akkor az ugyanazon lévő hivatkozások több URL-címre oszthatók. Ez azt jelenti, hogy oldalak SEO értéke eloszlik a különböző URL címeken. ”

Valószínűleg senki nem foglalkozna ezzel a problémával, de egy SEO szakértő biztosan ki fogja emelni ezt a problémát hogy azonnal javítsuk ki, ez pedig egy olyan egyszerű megoldás lesz, hogy hatalmas hatással lehet majd a weboldalunkra.

Mit kell ilyenkor ellenőrizni?

Manuálisan írd be a böngészőbe a kezdőlap több verzióját, hogy meggyőződj arról, hogy mindegyikük ugyanazt az URL-t választja.

Ha a weboldalad HTTPS protocolt használ, nézd át az URL-ek HTTP és HTTPS verziót is. Csak egy létezhet. Ha még sincs így, akkor működj együtt a fejlesztővel, hogy 301-es átirányítást állítson be a korábbi http-s URL-ekre.

 

Technikai SEO hiba: 301/302-es átirányítás

Az átirányítás egy elképesztő fegyver a SEO szakértők arzenáljában a halott oldalak kezeléséhez és ellenőrzéséhez, több oldal egyesítéséhez, és a webhelyek migrációjában.

A 301-es átirányítás ÁLLANDÓ a 302-es átirányítás ÁTMENETI.

A legjobb gyakorlat az, hogy használjunk mindig 301-es átirányítást, ha véglegesen átirányítjuk az oldalt. A 301-es átirányítások néha bonyolultak lehetnek azok számára akik, újak a keresőoptimalizálásban. Egyszerűsítsük le egy kicsit a dolgot:

Használnod kell ezt a 404-es hibákhoz?
Nem mindig.

Át kell irányítanod az összes régi URL-t az előző webhelyről a kezdőlapra?
Nem! Ne! Ez egy szörnyű ötlet.

Ezek az átirányítások életmentőek lehetnek, ha rendesen használod őket, de sok bonyodalmat okozhatnak ha nincs ötleted sem hogyan használd őket.

Pókember is tudja, hogy a Nagy hatalom nagy felelősséggel jár, és nagyon fontos, hogy legyen olyan a csapatodban, aki igazán ért ezekhez, hogyan kell megfelelően használni. Láttam, olyan weboldalakat, ahol hónapokig akár 50%-al csökkent a bevételük, mert a webhely költözése, szolgáltató váltás, struktúra változás során az átirányítások nem a megfelelően lettek beállítva.

Annak ellenére, hogy néhány, a közelmúltban megjelent állítások szerint a 302-es átirányítás ugyanolyan hatékony, mint a 301-es, ettől függetlenül továbbra sem ajánlott.  A legújabb tanulmányok ezt tesztelték, és kimutatták, hogy a 301-esetek a legjobb standard.

Mit kell tenni:

Ne használj átirányításokat, mint egy őrült a 404-es hibák miatt – használd őket olyan oldalakra, amelyek csak linkeket vagy forgalmat kapnak, hogy minimalizáljuk az átirányítások listáját. Soha ne irányíts át minden oldalt egy régi webhelyről a kezdőlapra, hacsak nincs igazán jó okod rá.

 

Technikai SEO hiba: Rel=Canonical

Bár a rel=canonical szorosan kapcsolódik a 4. pontban említett canonicalization-höz, ettől függetlenül másképp kell őket használni, mert másra és többre használjuk, mint egy oldal eltérő URL változatainak a megoldására.

Hasznos megoldás lehet az oldal másolásának megakadályozására. Ez gyakori hiba az ecommerce webhelyek azaz webshopok, webáruház esetében, hiszen itt használunk leggyakrabban kategóriákat és különböző szűrőket.

Az egyszerűség kedvéért: Ha egy termék több kategóriába is tartozik, akkor ahány kategóriába besorolható a termék, annyi URL kapcsolódik hozzá. Sőt, ha esetleg egy szín szűrő is van az oldalon, akkor máris megsokszoroztuk a termékoldalra mutató URL-ek számát.

De ha a rel=canonical megfelelően van beállítva, akkor ezek az URL-ek a fő URL-re mutatnak.

Minden ecommerce és CMS platform más alapértelmezett beállítással rendelkezik, hogy hogyan kezeljék és hajtsák végre a rel=canonical tag-et, ezért figyelmesen nézzük át a platform sajátosságait.

Mit kell tenni:

Ellenőrizzük a fontos oldalakat, hogy használják-e a rel=canonical tag-et. Webshopok esetén érdemes átnézni több terméket, termékcsoportot, hogy megállapíthassuk, hogy ismétlődő problémáról van-e szó.

Ha a webáruházad nem használja a rel=canonical tag-et, akkor érdemes egyeztetned a fejlesztőddel vagy egy SEO szakértővel mielőtt elszaporodnak a „felesleges” URL-ek.

 

Technikai SEO hiba: Broken backlinks

Ha a weboldalad költöztetésekor, újbóli elindításakor nem fordítasz megfelelő figyelmet a weboldaladra mutató linkekre, linkhálózatodra, akkor számtalan broken link-et eredményezhetnek.

A webhely átalakításakor számos korábbi oldaldal átalakul 404 oldalakká, így a korábbi linkekből 404-es odalalra mutató hivatkozások lesznek és így ezek elvesztik az értéküket.

Számos eszköz remekül találja meg a broken backlinkeket, ezek közül is kiemelkedik a Google által kínált ingyenes megoldás a Google Search Console. A Search Console-ban megtudod nézni azokat a linkeket, amelyek 404-es hibákat generálnak.

Mit kell tenni:

A 404-es hibákat generáló fontosabb URL-eket, 301-es átirányítás segítségével át kell irányítanod. Viszont érdemes a törött linkeket átvizsgálni, hiszen nem minden esetben kell vagy éri meg, a már nem elérhető oldalakat átirányítani.

 

Technikai SEO hiba: Hibás belső linkhálozat struktúra

Az belső linkhálózat struktúrája hatalmas hatással lehet a webhelyed feltérképezésére a keresési robotok számára. A weboldal struktúrája esetén, minden esetben arra kell törekednünk, hogy a keresőrobotok minél kevesebb oldalon keresztül érjék el az indexelni kívánt tartalmat.

Elkészítettük egy kitalált weboldal térképét annak bemutatására, hogy a webhely különböző oldalai hogyan kapcsolódhatnak egymáshoz a webhely navigációs linkekein és belső linkeken keresztül:

Technikai SEO hiba - Linkhálózat

Forrás: GreenFlagDigital

Mit kell tenni:

Kövesd végig manuálisan, hogy lehet a webhelyeden navigálni úgy, hogy a blogbejegyzések, a termék- és kategória oldalak és a fontosabb, kiemelt oldalak tartalmaiban elhelyezett linkeket használod.

Még ha tökéletes webhelyarchitektúrát is építettél fel, törekedni kell a belső linkhálózat folyamatos bővítésére, ezért mindig, minden új oldaladnak meg kell jelennie a linkhálózatodban.

 

Technikai SEO hiba: XML Sitemap

Az XML sitemap segítségével a Google és más keresőmotorok feltérképezhetik és megérthetik a weboldalad. A legnagyobb hatással a nagy és összetett webhelyekre vannak, mivel ezzel megkönnyítheted a weboldalad értelmezését a keresőrobotok számára.

„ A webhelytérkép olyan fájl, amelyben felsorolhatja webhelye weboldalait, tájékoztatva a Google-t és más keresőmotorokat a webhely tartalmának felépítéséről. A keresőmotorok webes robotjai (például a Googlebot) beolvassák ezt a fájlt, hogy hatékonyabban fel tudják térképezni a webhelyet.

A webhelytérkép ezenkívül értékes metaadatokkal tud szolgálni a webhelytérképen felsorolt oldalakkal kapcsolatban. A metaadat a weboldalra vonatkozó információ: például hogy mikor frissült utoljára az oldal, milyen gyakran módosítják, valamint milyen fontos az oldal a webhelyen lévő többi URL-hez képest. ”

Forrás: Google Search Console Súgó 

Mit kell tenni:

Töltsd fel a weboldalad oldaltérképét a Search Console felületén és ellenőrizd folyamatosan az indexelt URL-ek számát.

 

Technikai SEO hiba: Weboldal betöltődési sebessége

Ezt már biztos millió alkalommal hallottad, de a sebesség kulcsfontosságú és határozottan a technikai SEO hatáskörébe tartozik.

A Google már évekkel ezelőtt egyértelműen kijelentette, hogy a betöltődési sebesség az algoritmus része:

A felhasználók nagy hangsúlyt fektetnek a sebességre – ezért döntöttünk úgy, hogy a weboldal betöltődési sebességét is beleszámoljuk a keresési rangsorba.

Még ezzel a világosan kimondott SEO irányelvvel, valamint a nyilvánvaló felhasználói élmény ( UX ) előnyök mellett, a sebesség a legtöbb weboldal tulajdonos prioritási listájának az alján található.

Mit kell tenni:

Ellenőrizd a weboldalad sebességét a SEO audit eszközök segítségével. A PageSpeed Insights egyértelműen leírja, hogy mit kell tenned a weboldal betöltődési sebességének javítása érdekében. Ezek általában a következő javítások lesznek:
Optimalizáld a képeket, a szerver válaszidejének csökkentése, használd ki a böngésző gyorsítótárazását, JavaScript csökkentése, kicsinyítsd le a CSS-t, HTML lekicsinyítése

Összegzés:

A TOP10 techikai SEO hiba átolvasása után, gondolom számodra is egyértelművé vált, hogy a weboldalad fejlesztőjét, webmesteredet egyáltalán nem érdekli a keresőoptimalizálás. Őt az érdekli, hogy az általad kért változtatás létrejöhessen és ezzel a rábízott feladat el van végezve.

A keresőoptimalizálást nem fogja elvégezni helyetted és valószínűleg a SEO problémáid megoldásában se tud majd segítséget nyújtani, vagy ha meg is próbálja, a hozzá nem értése miatt, sokszor sokkal nagyobb gondot okoz, mint ami az alapvető probléma volt. Próbáltuk összegyűjteni azokat a főbb pontokat, amelyek könnyen hibákat okoznak, ha ezeket a változtatásokat egy SEO szakember nem kíséri figyelemmel.

Remélhetőleg ez a bejegyzés segített tisztázni néhányat a legfontosabb technikai SEO-problémák közül, amelyek károsíthatják a weboldalad.

Azok számára pedig, akik még soha nem foglalkoztak a weboldaluk technikai SEO részével, azoknak javasoljuk, hogy a cikk segítségével végezzenek el néhány apró módosítást az oldalukon, és hamar rá fognak jönni, hogy milyen rendkívül pozitív hatást gyakorolhatnak ezek az apró változtatások is a weboldalukra.

About the author

Több mint 3 éve foglalkozom internetes megoldásokkal. Legyen szó keresőoptimalizálásról, online marketingről vagy akár online kereskedelemről.

Leave a Reply